Roland Cuellar: Metryki agile w służbie zwinności biznesowej

To co jest ważne na koniec dnia to rezultaty biznesowe naszych działań. Agile opiera się na takim działaniu by jak najszybciej otrzymać informację zwrotną.

Nie rób tego: wykonywanie lokalnej optymalizacji

Rób koniecznie: zmieniaj cele, patrz na cały system dostarczania wartości klientowi, używaj metryk do zmiany zachowań i kultury pracy

Dobrze jest mierzyć to co chcemy zbudować: większość tego co budujemy nie jest wykorzystywana a zostały poniesione koszty na zrobienie tego. Dlatego ważne jest by budować szybko, dostarczać na produkcję i mierzyć efekty by na ich podstawie podejmować kolejne decyzje.

Przestań budować rzeczy, które nie są potem wykorzystywane!

BacklogImpact Map
– lista rzeczy które zostaną zrobione
– lista zapotrzebowań na nowe funkcjonalności
– lista opcji które być może zostaną zrealizowane
– łączy funkcjonalności z mierzalnymi wynikami biznesowymi

Mierzymy po to, by wybrać funkcjonalności, które chcemy zaimplementować w naszym produkcie używając WSFJ (Weighted Shortest Job First).

Mierzymy wynik dla produktu, klienta, biznesu ponieważ jest to sposób pozyskania wiedzy.

ProduktKlient Biznes
– czas spędzony w danej funkcjonalności
– ilość osób korzystających z funkcjonalności
– czas spędzony w aplikacji
– wydajność systemu
– ilość defektów
– ilość kontaktu z centrum pomocy
– polubienia w mediach społecznościowych
– informacja zwrotna
– wzmianki i artykuły
– zadowolenie klienta
– przychód z funkcjonalności
– poziom oszczędności
– wzrost ilości zarejestrowanych/opłacanych kont
– zmniejszenie % porzucenia używania produktu

Metryk używamy na potrzeby procesu a nie oceniania ludzi.

Łańcuch dostarczenia wartości jest bardzo długi i można mierzyć wiele rzeczy ale nie można mierzyć wszystkiego.

Szybka informacja zwrotna jest krytycznie ważna dla rozwoju produktu. Na poziomie jego dostarczania ważne jest aby mieć w systemie nieduże, podobne wielkością elementy. Jeżeli dostarczamy wiele różnych zmian do produktu w jednym momencie bardo ciężko może być stwierdzić, które z nich jaki dają efekt biznesowy. Metryki biznesowe chcemy mieć na poziomie pojedynczych funkcjonalności, aby móc stwierdzić ich oddziaływanie na całość produktu. Dodatkowo szybka informacja zwrotna to oczywiście okazja do szybkiej nauki i adaptacji kolejnych działań.

Gdzie najlepiej zacząć? Od wąskich gardeł – ich identyfikacja i usprawnienie pozwala na zwiększenie szybkości i płynności całego procesu realizacji funkcjonalności. Bez metryk biznesowych nadal będziemy poświęcać czas i pieniądze na funkcjonalności, które nie przynoszą żadnej wartości.

Trzeba też pamiętać o tym, że wąskie gardła nie występują tylko po stronie IT. Po biznesowej stronie projektu znajdziemy ich równie dużo: czas potrzebny na zatwierdzenie, sfinansowanie itp. Dlatego patrzenie na metryki biznesowe (np. czas od powstania pomysłu do rozpoczęcia jego wdrażania. Dodatkowo należy pamiętać, że wyzwania stojące przed organizacją się zmieniają, więc należy zwrócić uwagę czy i jakie metryki są nam potrzebne w danej sytuacji. Chodzi o to by metryki przynosiły wartość a nie były robione mechanicznie.