Przejdź do treści

Daniel Vacanti: „Na kiedy to będzie? Wstęp do prognozowania statystycznego”

Ludzie nie umieją myśleć w sposób statystyczny. Przykładem może być gra „Let’s make a deal” gdzie uczestnik wybiera jedne z 3 drzwi aby odkryć czy znajduje się za nimi nagroda w postaci auta czy kozioł (dokładniej 1 auto i 2 kozły). W Polsce analogicznym turniejem był „Idź na całość” emitowane w latach 90-tych i prowadzone przez Zygmunta Hajzera.

Co zrobisz gdy wybrałeś jedne drzwi i okazało się, że wśród dwóch pozostałych jest kozioł?

Mieszkając na wschodnim wybrzeżu USA trzeba pamiętać o sezonie huraganów. Ich tworzenie się i droga jaką się poruszają są monitorowane przez specjalną agencję. Bazując na dostępnych danych agencja cały czas dostarcza prognozy w jaki sposób może dalej rozwinąć się dany huragan. Jest to niezwykle ważne z powodu potencjalnych szkód i bezpieczeństwa ludzi.

Podstawy prognozowania:

  • używaj prognozy statystycznej nie deterministycznej
  • aktualizuj prognozę jak tylko będą nowe informacje
  • krótszy horyzont czasowy prognozy jest lepszy niż dłuższy

„Myślenie prawdopodobieństwem to branie pod uwagę faktu, że istnieje więcej niż jeden możliwy wynik naszych działań”

Pytanie jakie zawsze się pojawia kiedy klient daje nam jakąś pracę do wykonania brzmi „Na kiedy to będzie?”

Co więcej oczekuje konkretnej odpowiedzi – daty lub ilości dni. Dobrze jest zatem mówić tym samym językiem, którego używa i oczekuje klient.

Jeżeli mamy projekt w którym zrobiliśmy w tydzień 12 zadań a zostało do zrobienia jeszcze 120 – jaka będzie nasza odpowiedź na pytanie klienta „Ile to zajmie?” Odpowiadając liniowo, czyli z użyciem średniej wpadamy w pułapkę uśrednienia i na dodatek całkowicie pomijamy ryzyka, które mogą wystąpić. Dlatego prognoza musi zawierać dwa elementy – zakres możliwych wyników i prawdopodobieństwo ich wystąpienia.

Mamy do dyspozycji narzędzie pozwalające na zamodelowanie wyników poprzez metodę prognozowania statystycznego Monte Carlo.

Źrodło: